诚聘: 文打烟区州议员私人助理,有兴趣者请联络 0196568282 魏宗贤

招兵买马

招兵买马

Friday, November 19, 2010

独居老妇, 电费近两百元‏
Bil elektrik RM200 untuk wanita yang tinggal berseorangan

 文打烟区州议员魏宗贤, 事主郑秀珠女士及执行秘书徐贝梃

郑秀珠女士,独自居住在武吉德礼花园已数十年了。一直来住家的电费每月都保持在平均六十令吉左右,但是直到这个月收到电单时被吓了一大跳。十月份的电费居然要两百令吉,比平时多出近两倍。

郑女士对此感到很不满而前来向文打烟区州议员魏宗贤投诉, 希望国能还她一个公道。

郑女士告诉州议员在十月份的第一个星期她前往巴迪雅旅行一星期,当时屋里也没有人居住,在出远门前已经把所有的电器关上了因此对十月份的电费如此高昂感到很惊讶。而且她住家及邻居都是每个月国能的计表员都会前来计算用量,因此对于十月份的电费感到无解。

郑女士质疑其住家的电费是每个月计表员前来屋子计算的,而不是采用邮寄的而且每隔一个月计表员方前来屋子计算。因此不解为何采用人工每月前来计算电表用量也会发生如此的事件。  她也希望国能可以好好的检讨计算用电量的方程式,而不是不断的出现问题困扰民众。 

州议员魏宗贤针对于郑女士的投诉表示将在近日内陪同郑女士前往麻坡国能局会见负责人了解,希望能够为郑女士讨回一个公道。

Puan Tay yang tinggal berseorangan di Taman Bukit Treh berpuluh-puluh tahun, terkejut apabila dia menerima bil elektrik bulan ini. Sebenarnya, bil elektrik bulanan rumahnya berjumlah lebih kurang 60 ringgit selama ini. Walau bagaimanapun, bil elektrik bulan October pula berjumlah sebanyak 200 ringgit lebih, iaitu selebihnya 2 kali berbanding dengan bulan-bulan yang lalu.

Puan Tay berasa tidak puas hati terhadap perkara ini dan membuat aduan kepada ADUN Bentayan supaya TNB dapat memberi penjelasan yang sewajarnya.

Puan Tay menyatakan bahawa dia telah pergi melancong ke Pattaya pada minggu pertama bulan October, tiada orang berada di rumah dalam tempoh tersebut, dan dia telah memastikan semua alatan elektrik sudah dipadamkan sebelum pergi melancong. Oleh itu, bil elektrik yang begitu tinggi amat mengejutkannya.

Dia tidak faham kenapa kesalahan seperti ini akan dilakukan oleh TNB sedangkan bil elektrik rumahnya bukan diposkan ,tetapi adalah dicatatkan oleh pekerja-pekerja TNB yang datang setiap bulan. Dia berharap TNB akan prihatin terhadap prosedur pengiraan bil yang digunakan supaya tidak menimbulkan masalah yang tidak sepatutnya kepada rakyat umum.

YB Gwee pula menyatakan bahawa beliau akan menemani Puan Tay ke TNB Muar supaya mendapat penjelasan yang lanjut dari pihak berkenaan.


0 comments: