诚聘: 文打烟区州议员私人助理,有兴趣者请联络 0196568282 魏宗贤

招兵买马

招兵买马

Friday, May 14, 2010

业者不满执法者态度 店外有垃圾桶仍中罚单

店外雖有垃圾桶,但是麻坡市議會執法人員依然照開罰單,引起當地業者的不滿。

週三(5月12日)下午3時30分左右,麻坡市議會執法人員到峇吉里路模範村檢舉沒有放置垃圾桶的商店,其中2家接獲傳票罰款的商家不滿執法者無禮的態度,以及不聽業者解釋的作法。
       
  葉維思:執法員沒表明身份態度差               

此區一家經營有機飲食的商店職員葉維思透露,週三下午4時許,約5名執法人員進入其店內,但並沒有表明身份,只是直接指示她出示營業執照。檢查了執照後,執法人員指這間店沒有垃圾桶,所以即場開出罰單。

“我們店外有一個垃圾桶,有時候隔壁的商家也會使用,執法人員卻因此而認為我們沒有垃圾桶。店內職員過後嘗試向執法人員解釋該垃圾桶是屬於我們的,可是對方並不接受,而且態度欠佳。”

有關執法人員還說,這間店負責人可以於次日到市議會向指定的官員作出解釋。

劉聯勝:執法員持雙重標準

另一名業者劉聯勝說,共有5名執法人員進入其店內,要求他出示營業執照。由於這間店甫營業,暫時持臨時執照,所以執法人員發出了罰單。


有關執法人員過後問劉聯勝為何店外沒有放置垃圾桶,劉聯勝給予的解釋是,這間店營業僅4個月,垃圾桶便已兩度被偷,所以白天這間店會把垃圾桶放在店後,夜間打烊時,才把裝了垃圾的垃圾桶放到店前。然而,執法人員並不接受他的解釋,而是開了罰單給他。

劉聯勝表示,更令他生氣的是這些執法人員持雙重標準,此區一些商店在執法人員到場時才把垃圾桶拿出店外,但卻沒有接獲傳票。

他認為,身為公務員在執法時,態度理應謙和有禮,而且必須是公正執法。

洪金漢:垃圾桶常失竊成負擔

當地居民洪金漢說,此區商店的垃圾桶的確經常會失竊,所以一些業者索性就不再買新的垃圾桶。有者選擇把垃圾妥善的裝入垃圾袋,再由垃圾車載走。

他指出,每個垃圾桶的價格約數十令吉,不斷的購買垃圾桶,對業者來說也是一大負擔。

魏宗賢:執法員對州議員也無禮

魏宗賢在接獲業者的投訴後趕到現場,並向上述執法人員表明身份,但對方卻要他直接向市議會負責人洽談。

魏宗賢說:“這些執法人員對待州議員尚且如此無禮,對待市民的態度,可想而知。”

他表示已與麻坡市議會秘書反映,對方表示會展開調查,以還接獲罰單的業者一個公道。另一方面,魏宗賢也建議市議會為商家準備一個可以上鎖的鐵架,供商家鎖好垃圾桶,避免垃圾桶不斷失竊。

馮嫊嵐:不應罰款有垃圾桶商家

麻坡馬華市議員黨鞭馮嫊嵐受詢時說,執法人員不應該對那些備有垃圾桶的商家開出罰款。

她說,業者是為了避免垃圾桶再度被偷,而把垃圾桶放入店內的作法是可以理解的。


Pihak berkuasa Majlis Perbandaran Muar (MPM) telah mengeluarkan saman walaupun terdapat tong-tong sampah di hadapan kedai berkenaan. Ini telah menimbulkan ketidakpuasan para pengusaha-pengusaha kedai berkenaan.

Pada hari Rabu (12 May),pukul 3.30 petang, pegawai-pegawai dari MPM telah menjalankan operasi di kawasan Pesta, Jalan Bakri, Muar untuk mengesan pengusaha-pengusaha yang tidak menyediakan tong sampah di hadapan kedai mereka. Terdapat dua pengusaha kedai yang telah disaman oleh pihak MPM menunjukkan merasa amat tidak puas hati terhadap sikap pegawai-pegawai yang biadap serta enggan mendengar penjelasan daripada mereka.

Salah seorang pekerja,Yap Wee See, dari kedai makanan organik, menyatakan bahawa terdapat 5 orang pegawai masuk ke kedainya tanpa memberitahu identiti mereka lalu mengarahkannya supaya menunjuk lesen perniagaan. Selepas mengesan lesen perniagaan, pegawai terus memberi saman dengan tuduhan bahawa kedai tersebut tidak menyediakan tong sampah.

Yap berkata, " Sebenarnya, kedai kami telah menyediakan satu tong sampah di hadapan kedai, kadang-kala kedai di sebelah kedai kami menggunakannya juga, itu pun salah kita! Ekoran daripada ini, pegawai-pegawai tersebut menganggap bahawa kami tidak menyediakan tong sampah. Pekerja-pekerja di kedai turut memberi penjelasan kepada mereka tetapi mereka enggan terima serta bersikap tidak sopan."

Pegawai-pegawai tersebut turut mengatakan bahawa sekiranya pekedai tidak berpuas hati dengan keputusan tersebut, mereka boleh pergi ke MPM pada hari esok untuk memberi penjelasan kepada pegawai yang berkenaan. Salah seorang pengusaha, Lau Lian Seng mengatakan bahawa lima orang pegawai tersebut masuk ke kedainya dan meminta lesen perniagaannya. Oleh sebab dia baru memulakan perniagaannya dan hanya memiliki lesen sementara, pegawai tersebut turut memberikan saman kepadanya.

Pegawai tersebut lalu bertanya tentang sebabnya tidak menyediakan tong sampah, dia memberi penjelasan bahawa tong sampah di kedainya sudah 2 kali dicuri sepanjang 4 bulan ini. Oleh itu, dia meletakkan tong sampah di belakang kedainya pada waktu siang dan akan meletakkan tong sampah yang dipenuhi sampah sarap di depan kedai hanya pada waktu malam. Walau bagaimanapun, pegawai-pegawai tidak menerima penjelasannya.

Lau menegaskan bahawa sikap pegawai-pegawai yang tidak adil menyebabkannya berasa lebih marah lagi. Sesetengah pengusaha kedai hanya meletakkan tong sampah sewaktu pegawai-pegawai sampai di kawasan tersebut, tetapi akhirnya mereka tidak menerima sebarang saman.

Lau berpendapat bahawa pegawai-pegawai sepatutnya bersikap adil semasa menjalankan tugas mereka.

Seorang penduduk di kawasan tersebut, Ang Kim Hau juga menyatakan bahawa kes pencurian tong sampah di kawasan Pesta sering kali berlaku. Oleh itu, sesetengah pegusaha terus membungkus sampah sarap dengan beg plastik dan kemudian ia akan dipungut dan dihantar oleh lori sampah. Pengusaha-pengusaha berbuat demikian kerana satu tong sampah berharga berpuluh-puluh ringgit dan ini akan membebankan mereka sekiranya terpaksa kerap membeli tong sampah yang baru.

ADUN Kawasan Bentayan, YB Gwee Tong Hiang sampai ke kawasan tersebut dengan segera setelah menerima aduan daripada pengusaha kedai yang terlibat. Beliau sempat berjumpa dengan lima orang pegawai MPM tersebut, tetapi mereka juga memintanya pergi ke MPM untuk berjumpa pegawai yang berkenaan.

Beliau berkata, "Pegawai-pegawai tersebut begitu biadap terhadap ADUN, apatah lagi apabila mereka berhadap dengan peniaga-peniaga!"

Beliau sudah melaporkan perkara ini kepada Setiausaha MPM dan berharap pihak berkenaan akan mengambil tindakan sewajarnaya dan menjalankan siasatan terhadap pekerja-pekerja mereka! Beliau turut menyeru pihak MPM agar menyediakan alatan besi supaya pengusaha-pengusaha kedai dapat mengunci tong-tong sampah mereka untuk mengelakkan kes pencurian tong sampah terus berlaku di kawasan tersebut.

Ketua Whip MCA MPM, Helen Fong berpendapat bahawa pegawai-pegawai tidak patut memberi saman kepada pengusaha-pengusaha kedai yang telah menyediakan tong sampah.

"Tindakan pengusaha-pengusaha yang meletakkan tong sampah di dalam kedai mereka adalah wajar untuk mengelakkan berlakunya kes pencurian tong sampah," kata Fong.

0 comments: