诚聘: 文打烟区州议员私人助理,有兴趣者请联络 0196568282 魏宗贤

招兵买马

招兵买马

Saturday, May 15, 2010

11外劳罢工后被接走

11名尼泊爾籍合法外勞甫到巴口益華村一間家具噴漆廠上班不到2個月,便先鬧罷工,4天前又分別被不明人士以一輛白色客貨車及一輛轎車載走。

這批外勞的僱主黃衍祥(34歲)於5月9日當天接獲員工的通知,指這批外勞於當晚9時許,在其工廠的外勞宿舍附近,被上述車輛給接走了。

不過,這批出走外勞的護照仍由黃衍祥保存,並沒有被帶走。

黃衍祥週三(5月12日)下午在妻子曾美玲陪同下向文打煙州議員魏宗賢尋求援助,並召開新聞發佈會,希望藉此找回這批被載走的尼籍外勞。其餘出席者包括行動黨文打煙服務中心執行秘書徐貝婷及文煙選區助理林生發。

黃衍祥告訴記者,他的家具噴漆廠是通過合法程序聘請到這批外勞,並於今年3月11日正式上班。
曾美玲出示11名外劳的护照

疑與代理出現溝通問題

他說,該廠耗費了超過1萬5000令吉來聘請這批外勞,其中10人是首次到大馬,另一名28歲的外勞則曾在吉打州工作過3年,精通馬來語,所以成為了廠方與尼籍外勞的溝通橋樑。黃衍祥懷疑這名外勞是肇事的帶頭者。

“這批外勞疑是與尼泊爾當地代理出現溝通上的問題,而於4月15日開始罷工,直到5月9日被人給載走。這批外勞曾拒絕我的協助,並表示他們能自行解決所面對的問題。”

他表示,這批外勞的罷工導致該廠面對人手短缺的問題,也影響了廠內生產線的運作。

針對外勞被載走的事件,黃衍祥已經聯絡了本地的外勞代理,後者也給予協助,包括與尼泊爾當地的代理聯繫,以尋找這批外勞的下落。

他希望有關車輛的車主能助他找回這批外勞,他想親自與這批外勞洽談。

獎賞1000提供消息者

另一方面,他也吁請知情者告知上述外勞的下落,他願意獎賞1000令吉予提供可靠消息的人士,他的聯絡電話是012-2188782,或致電魏宗賢(019-6568282)。

魏宗賢:盼工廠勿聘非法外勞

魏宗賢說,政府實施嚴格的外勞政策,過去聘請本地員工與外勞的比例是1比3,如今是1比1。

他吁請國內的工廠業者,不要聘請非法外勞,他也希望公眾能協助黃衍祥儘速找回這批勞。



左起:徐贝婷,黄衍祥,魏宗贤,曾美玲,林生发

Sebelas orang buruh Nepal mogok kerja setelah bekerja hampir dua bulan di sebuah kilang pengecatan perabot di Bukit Bakri. Tambahan pula, mereka telah menghilangkan diri setelah menaiki sebuah van yang berwarna putih dan sebuah kereta, empat hari yang lalu.

Majikan mereka, Ng Yan Siong, 34 tahun, telah diberitahu oleh pekerjanya tentang kehilangan kumpulan buruh Nepal ini yang berlaku pada pukul 9.00 malam, 9hb Mei. Mereka telah menaiki kedua-dua kenderaan masing-masing di luar kilang tersebut.

Walau bagaimanapun, pasport kumpulan buruh Nepal ini masih berada pada Ng.

Ng, pengusaha kilang tersebut bersama dengan isterinya, Chung May Lin, telah meminta pertolongan daripada ADUN Kawasan Bentayan, Gwee Tong Hiang pada 12hb Mei dan berharap agar dapat mengesan kumpulan buruh Nepal ini. Yang turut menghadiri persidangan media itu termasuk Lim Kem Wat (Pembantu Kawasan ADUN Bentayan) dan Se Pei Teng (Setiausaha Kerja).

Ng menyatakan bahawa dia mengupah 11 orang buruh Nepal ini secara sah dan mereka mula bekerja di kilangnya sejak 11hb Mac.

Perbelanjaan sebanyak RM15,000 telah dibiayai olehnya untuk mengupah buruh-buruh ini. Menurutnya, antara mereka masuk seorang buruh yang pernah bekerja di negeri Kedah selama 3 tahun, yang lain pula pertama sekali menjejaki Malaysia. Buruh yang berpengalaman tersebut fasih bercakap Bahasa Malaysia. Oleh itu, dia merupakan penerjemah dan penjalin di antara pihak kilang dan buruh-buruh Nepal yang lain. Ng mengesyaki bahawa buruh tersebut mengetuai permogokan dan mencetuskan kejadian ini.

"Pada pengetahuan saya, kumpulan buruh Nepal ini bermasalah dengan agensi di negara asal mereka. Saya menawarkan pertolongan tetapi mereka enggan terima serta memberitahu saya bahawa mereka akan menyelesaikan masalah tersebut diri sendiri." katanya.

Ng pula menyuarakan bahawa kejadian ini telah menjejaskan produktiviti kilangnya ekoran daripada kekurangan tenaga buruh. Dia telah berhubung dengan agensi buruh tempatan, dan agensi tersebut telah menghubungi agensi mereka di Nepal.

Beliau berharap kedua-dua tuan punya kenderaan itu akan membantunya mengesan kumpulan buruh asing ini dan sudi menawarkan ganjaran sebanyak RM1,000 untuk sesiapa yang memberikannya maklumat yang tepat. Nombor telefon bimbitnya ialah 012-218 8782, atau hubungi YB Gwee di talian 019-656 8282.

YB Gwee menyatakan bahawa nisbah untuk mengupah pekerja asing telah berubah daripada 1:3 menjadi 1:1 setelah pihak kerajaan mengetatkan skim mengupah para pekerja asing. Beliau menyeru pihak pengusaha kilang tempatan supaya tidak mengupah buruh asing secara haram dan beliau berharap orang ramai dapat membantu Ng untuk mengesan kumpulan buruh Nepal berkenaan.

0 comments: