诚聘: 文打烟区州议员私人助理,有兴趣者请联络 0196568282 魏宗贤

招兵买马

招兵买马

Friday, April 16, 2010

疑2男施障眼法诈财
商人存款6千变4400
2 Lelaki Menipu Seorang Pelanggan Di Bank: RM6,000 Tinggal RM4,400

陈清华左二反映本身的遭遇,藉此提醒公众在存款时提高警惕。左一为选区助理汤国钦,文打烟州议员魏宗贤机执行秘书徐贝梃.
陈清华将事发经过反映给各报记者。


2名男子的胸前挂着一条用来扣证件的带子,可是对方似乎刻意把所谓的 “证件”, 隐藏在衣服里,使陈清华误以为他们是银行的职员。

一名从事钢铁生意的商人于2天前到麻市一家银行存款时,怀疑是遭2名男子使用障眼法诈财,导致现款由6千变成4千400令吉。

因一时不察而痛失1千600零吉的陈清华 (37岁) 告诉记者,他于4月13日下午3时30分,到麻市一家银行, 准备通过存款机存入6千零吉的现金。

他透露,这笔钱经他本人与书记2度点算,再用橡胶圈捆绑起来。

陈清华在银行存款机前,把绑现款的橡胶圈放在存款机上, 突然出现2名穿着长袖,衣着整齐, 身材一高一矮的男子。


误以为是银行职员
这两人的胸前挂着一条用来扣证件的带子,可是对方似乎刻意把所谓的 “证件”, 隐藏在衣柜里, 使陈清华误以为他们是银行的职员。

其中一名样子看起来像外籍人的男子,似模似样靠近陈清华, 表示要指导陈清华如何存款。

陈清华形容这名年约四,五十岁的男子, 能说顺利的英语和马来语。

陈清华尚未及应允,对方便已从他手中接过现款, 并当面把钞票排列好,然后再交回给他。

陈清华接过了现款,不疑有他, 便直接放入存款机中, 等候机器进行点算和存入的程序。 上述2名男子也在这个时候,走出银行。

向保安员查问才知受骗
在存款过程中,其中3张50零吉被存款机弹了出来。 陈清华在存款机打印出收据时, 才发现存款数额只有4千250零吉。

陈清华这才如梦初醒,而向银行保安人员查问这2名男子的身份,方得知对方并非银行职员。

当陈清华追出银行, 2名男子早已逃去无踪。 当天下午陈清华向警方投报, 并于今日向该家银行反映,以及于今午通过文打烟州议员魏宗贤召开新闻发布会。

陈清华希望他本身的遭遇,可以提醒公众在存款时提高警惕, 以免上当受骗。

魏宗贤: 加强监管存款机处应有保安员
魏宗贤吁请银行当局安排保安人员在存款机处加强监管,特别是在接近银行放工时刻, 以免有人伺机向通过存款机存钱的民众下手。

他吁请公众在存款时,不要轻易把现款交给陌生人。 若存款面对问题,应该通过银行的热线或向正式的银行保安或职员求助。

他相信银行的闭路电视有拍摄到案发经过,因此他希望银行尽速把所拍到的画面交给警方,一期早日破案。
Pada dua hari yang lepas seorang peniaga kilang aluminium telah pergi ke sebuah bank di Bandar Muar dan telah mengalami kerugian sebanyak RM1,600.00 semasa ingin memasukkan ke akaun melalui mesin CDM.

Encik Tan Ching Hua yang mengalami kerugian sebanyak RM1,600.00 berkata, kejadian ini berlaku pada 13hb April, pukul 3.30 petang, ketika itu beliau bersedia untuk memasukkan wang tunai sebanyak RM6,000.00 ke akaun bank melalui mesin CDM.

Beliau berkata, duit RM50 itu telah diikat dengan gelang getah setelah siap kira oleh beliau dan keraninya. Semasa beliau berada di hadapan mesin telah meletakkan wang tunai yang diikat dengan gelang getah itu di atas mesin, tiba-tiba didatangnya 2 orang lelaki yang beliau tidak kenali iaitu yang seorang tinggi dan seorang lagi pendek serta berpakaian kemas.

Ketika itu kedua-dua orang ini memakai Tag Nama, tetapi mereka sengaja menyimpankan Tag Nama mereka ke dalam baju mereka dan ini telah menyebabkan Encik Tan beranggapan bahawa mereka berdua adalah pekerja bank tersebut.

Seorang lelaki yang kulitnya lebih gelap itu, sengajanya berdekat dengan Encik Tan dan mengajar beliau bagaiman untuk menggunakan mesin wang tunai CDM.

“Lelaki tersebut berusia lebih kurang dalam lingkungan 40-50 tahun, dan boleh bercakap Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu dengan lancar”, kata Encik Tan.

Beliau telah mengambil duit tersebut tanpa kebenaran Encik Tan, dan susun wang tunai tersebut di hadapan Encik Tan dan mengembalikan kepadanya.

Setelah menerima wang tunai itu, Encik Tan terus memasukkan ke mesin tanpa mengesyaki apa-apa yang tidak betul, semasa mesin tersebut dalam proses penggiraan wang tunai. Kedua-dua lelaki tersebut telah keluar dari bank tersebut.

3 keping wang bernilai RM50 (jumlah RM150.00) telah ditendang balik oleh mesin CDM tersebut. Setelah Encik Tan mengambil resit dari mesin itu, baru menyedari bahawa wang tunai yang dikreditkan oleh mesin CDM tersebut hanya RM4,250.00 iaitu kekurangan sebanyak RM1. 600.00

Encik Tan kemudiannya telah menanyakan lepada pegawal keselamatan yang berada di bank tersebut samada kedua-dua lelaki tersebut adalah pekerja bank dan telah diberitahu oleh pegawal keselamatan bahawa kedua-dua orang lelaki tersebut itu bukanlah pekerja bank.

Encik Tan terus mengejar keluar dari bank, tetapi kedua-dua lelaki telah tidak dapat dikesani lagi. Petang tersebut juga Encik Tan telah pun membuat laporan polis, pada hari ini beliau telah melaporkan kejadian ini kepada pihak bank, dan hari ini telah melalui ADUN Kawasan Bentayan, YB Gwee Tong Hiang untuk mengadakan sidang akhbar mengenai perkara ini.

Encik Tan berharap orang ramai haruslah berhati-hati semasa menggunakan CDM untuk mengelakkan ditipu seperti beliau.

YB Gwee Tong Hiang menyeru pihak bank supaya mengarahkan Pengawal Keselamatan memberi bantuan di kawasan CDM untuk mengelakkan kes jenayah terutamanya pada waktu pejabat ataupuan sebaliknya.

Beliau juga menyeru orang ramai, semasa menggunakan CDM janganlah menyerahkan wang tunai kepada orang yang tidak dikenali. Jikalau menghadapi sebarang masalah haruslah menelefon pihak bank ataupun pekerja-pekerja di bank berkenaan.

Beliau berkata CCTV yang dipasang oleh pihak bank telah merakam seluruhan kejadian tersebut dan berharap pihak bank dapat membekalkan maklumat tersebut kepada pihak polis kerana dengan adanya maklumat tersebut sudah tentu ia akan dapat membantu pihak polis menyiasat kes ini.

0 comments: