诚聘: 文打烟区州议员私人助理,有兴趣者请联络 0196568282 魏宗贤

招兵买马

招兵买马

Wednesday, June 2, 2010

道路变小巷 住宅区居民苦不堪言

6月1日,文打烟区州议员魏宗贤接到Taman Permai一位巫裔居民,亚姆投诉有关连接该花园和秀丽花园的道路由于发展商建造水沟的工程而被逼关闭。根据阿亚斯哈里描述,此道路对于居住在花园后部的居民而言乃进入该花园住宅区的主要通道。

该项建造水沟的工程严重导致该道路变得狭窄,同时对使用者的安全构成危险。他同时表示,该道路如今已演变成宽约十尺的小巷。随后,魏宗贤与其新加望区特别助理亚莫吉敏赶到现场了解情况。

魏宗贤也同时联络上了麻坡市议会工程部助理纳兹里,以便针对此情况获得合理的解释。纳兹里解释,该条道路一半的部分实为发展商所拥有。这也意味着地契上注明的分界线恰好位于该道路的正中间。

魏宗贤对于柔佛州土地发展局的土地规划准则感到愕然。该条道路原应用为连接秀丽花园、Taman Permai和胡姬花园的主要通道,却未获得完善的规划。

这项缺乏详细研究的发展规划因而导致有关的居民在未来的日常生活里,必须面对交通出入不便的问题。
Jalan yang Menghubungkan Taman Sri Maharani dengan Taman Permai berubah menjadi Lorong

Pada 1hb Jun, ADUN Bentayan, YB Gwee Tong Hiang telah menerima aduan daripada En. Abu Al-Ashari Ahmad yang tinggal di alamat No. 94-42, Lorong Cempaka 2, Taman Permai, Off Jalan Haji Jaib, Muar mengenai jalan dari Taman Permai menuju ke Taman Sri Maharani telah ditutup ekoran daripada projek pembinaan parit baru oleh pemaju perumahan. Menurut En. Abu Al-Ashari, jalan tersebut merupakan laluan utama yang digunakan oleh penduduk-penduduk di belakang Taman Permai untuk memasuki taman tersebut.

Akibat daripada pembinaan parit baru tersebut, jalan tersebut telah menjadi sempit dan amat berbahaya kepada para pengguna jalan raya. Menurutnya lagi, jalan tersebut telah menjadi lorong kecil yang hanya berlebar lebih kurang 10 kaki. YB Gwee Tong Hiang ,bersama dengan En Ahmad Jimin (Pembantu Peribadi ADUN Sungai Abong) telah mengejar ke kawasan tersebut untuk meninjau keadaan yang sebenarnya.

Panggilan telefon telah dibuat untuk menghubungi En Nazri (Penolong Jurutera MPM) supaya mendapat penjelasan daripada pihak MPM. Beliau menjelaskan bahawa separuh daripada jalan tersebut merupakan hak milik tanah pihak pemaju berkenaan. Ini bermaksud sempadan tanah sebenarnya terletak di tengah-tengah jalan tersebut.

YB Gwee Tong Hiang berasa hairan atas skim kelulusan pelan tanah Pejabat Tanah Johor. Jalan tersebut sepatutnya dijadikan sebagai jalan utama untuk menghubungkan Taman Sri Maharani, Taman Permai dan Taman Orkid. Walau bagaimanapun, kelihatannya perancangan di kawasan tersebut tidak dijalankan dengan sempurnanya.

Oleh sebab tiada perancangan yang teliti, maka ini telah menyebabkan penduduk kawasan tersebut terpaksa menghadapi kesulitan dalam kehidupan mereka.


发展商的建沟工程导致道路变窄
Keadaan jalan yang telah menjadi sempit akibat daripada pembinaan parit baru yang dijalankan oleh pemaju perumahan.

众人在查看该道路的地图分解
左起:魏宗贤,住宅区居民亚姆,建筑承包商代表,市议会工程部助理纳兹里,建筑承包商代表
Dari kiri, YB Gwee Tong Hiang, En Abu Al-Ashari Ahmad, Ah Chui (Wakil Kontraktor), En Nazri dan Hj Suprianto (Wakil Sub-Kontraktor) sedang meneliti pelan jalan tersebut.


魏宗贤与建筑商代表正测量路面的宽度
YB Gwee Tong Hiang sedang memantau pengukuran lebarnya jalan tersebut yang dijalankan oleh Hj Suprinato.

建造水沟工程的实际情况
Inilah keadaan sebenar pembinaan parit baru oleh pihak pemaju perumahan.


发展商的蓝图显示该道路一半的部分实属他们所拥有
Pelan dari pihak pemaju perumahan menunjukkan bahawa rezab tanah mereka meliputi separuh jalan tersebut.

0 comments: