诚聘: 文打烟区州议员私人助理,有兴趣者请联络 0196568282 魏宗贤

招兵买马

招兵买马

Wednesday, June 11, 2008

Pelatih PLKN Sakit Kronik Dikecualikan

Utusan Malaysia Rabu 11 Jun 2008
Oleh WAN NOOR HAYATI WAN ALIAS dan CHE NORAINI CHE OMAR

KUALA LUMPUR 10 Jun - Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN) tidak akan menerima bakal pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) yang disahkan menghidap penyakit kronik seperti asma mulai sesi pengambilan Januari tahun depan.

Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN), Datuk Abdul Hadi Awang Kechil berkata, mereka yang terlibat sebelum ini diklasifikasikan sebagai 'layak bersyarat' tetapi kerajaan memutuskan untuk memansuhkan syarat itu.

"Sebelum ini, status layak bersyarat diberikan kepada mereka yang mahu menyertai program itu tetapi menghadapi masalah kesihatan seperti asma, darah tinggi dan mangsa trauma,'' ujarnya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui selepas merasmikan Kursus Pertolongan Cemas untuk jurulatih PLKN di Kem PLKN Temasya Rimba Templer, Rawang di sini hari ini.

Menurutnya, terdapat lima perakuan dalam borang kesihatan pelatih iaitu layak, tidak layak, tangguh, dikecualikan dan layak bersyarat.

"Perakuan layak bersyarat bermakna pelatih boleh memasuki kem tetapi mereka hanya diberi latihan bukan fizikal.

"Selepas ini tidak akan ada lagi pelatih masuk kem yang bertaraf 'layak bersyarat' seperti yang diputuskan pada Mesyuarat Teknikal Kesihatan PLKN 27 Mei lalu,'' jelasnya.

Abdul Hadi berkata, sehubungan itu pegawai perubatan di kem latihan akan melakukan pemeriksaan terlebih dahulu terhadap bakal pelatih bagi menentukan tahap kesihatan sebaik sahaja mereka melaporkan diri di kem berkenaan.

Melalui cara itu katanya, pelatih yang dikenalpasti menghidap penyakit akan diketepikan untuk tindakan susulan.

Hadir sama pada majlis itu ialah Setiausaha Agung Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia (PBSM), Datuk Megat Mohd. Yusuf.

0 comments: