诚聘: 文打烟区州议员私人助理,有兴趣者请联络 0196568282 魏宗贤

招兵买马

招兵买马

Friday, March 26, 2010

Penjaja Didakwa Menjual Akaun Bank Untuk Pengubalan Wang Haram
小贩涉嫌售卖银行户口做为非法洗黑钱运作

Dari Kiri ialah YB Gwee Tong Hiang (ADUN Bentayan), Lee Lian Seng (Pengadu) dan Se Pei Teng (Setiausaha Kerja).
左起为文打烟区州议员魏宗贤, 事主李联成与执行秘书徐贝梃.
Lee Lian Seng menunjukkan bukti salinan repot polis dan nombor telefon yang menelefon beliau pada 25-March-2010. No. telefon 03-22626555 juga merupakan No. telefon milik Ibu Pejabat PDRM di Bukit Aman - Pusat Kawalan Malaysia (Malaysia Control Centre [MCC]). Angka 606 merupakan panggilan telefon dari luar negara ke negara kita.
Lee Lian Seng (43 tahun) merupakan seorang penjaja makanan di Jalan Sayang, Muar telah menerima panggilan telefon daripada seorang pegawai berpangkat Sarjan daripada Bukit Aman pada jam 1.22 pm semalam yang menyatakan bahawa beliau telah menjualkan 2 akaun bank (RHB & OCBC) cawangan Johor Bahru kepada seorang lelaki cina yang bernama Lee Boon Siang yang beralamat di Petaling Jaya untuk tujuan Pengubalan Wang Haram (Money Laundering Activity).
Beliau menyatakan bahawa selama ini tidak pernah membuka akaun bank di kedua-dua bank tersebut dan mendapati bahawa ia adalah perbuatan sindiket penipuan yang beroperasi di luar negara.
ADUN Kawasan Bentayan, YB Gwee Tong Hiang telah bersama-sama beliau membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Muar petang semalam dan berharap pihak polis dapat menyiasat kes tersebut dengan kadar segera!
Pada jam 5.00 pm semalam, YB Gwee Tong Hiang telah cuba menelefon No. 03-22626555 dan mendapati bahawa no. telefon berkenaan adalah kepunyaan Ibu Pejabat Polis Bukit Aman - Pusat Kawalan Malaysia (Malaysia Control Centre) atau lebih dikenali sebagai MCC.
Seorang pegawai bertugas MCC yang bernama Cif Inspector Visva memberitahu YB Gwee Tong Hiang bahawa sindiket ini telah menjalankan panggilan telefon seperti ini sejak 2 minggu yang lalu dan seorang wanita dari Ipoh telah ditipu sebanyak RM70,000.00 minggu lalu.
YB Gwee Tong Hiang berharapkan pihak polis dapat menyiasat perkara diatas dengan kadar segera supaya penjenayah-penjenayah dapat ditangkap dan dibawa ke meja penghakiman. Orang ramai yang menerima panggilan telefon seperti ini haruslah membuat laporan polis dengan SEGERA dan tidak tertipu kepada helah jenis ini!
李联成展示警方报案书与拨电于他的陌生号码. 经过调查该号码属于大马武吉安曼控制中心而606为从外国拨电我国的国际附加号码.

李联成先生,(43岁,小贩)居住在麻坡惹兰阿纳。日前在工作地点接获一通由陌生号码 (6060322626555) 拨来的电话,当时该位自称为武吉阿曼警察的男子告诉李先生涉嫌将身份证卖给他人以进行非法洗黑钱运作。

该名自称为刘警官的男子告诉李先生,他将身份证卖给一位居住在八打灵再也的李文祥 (人名谙音) 用来在柔佛新山RHB 与OCBC银行开设户口做为洗黑钱工具。每个户口赚取RM250.00, 事主感到莫名其妙因从来都没有将身份证借于他人,也没有遗失过身份证。

事主当时立刻表示不认识该名李文祥先生 (人名谙音),同时本身也没有在任何一间RHB 与OCBC银行开设户口。事主也告诉该名警官其本身长期在麻坡工作也从来都没有去过新山何来的银行户口。

该名警官表示无论如何其手中已有事主的犯罪资料因此要从电话上向事主录取口供,事主告知本身对国语并不灵通要求一名会说华语的警官来录取口供。当时该名警官立即变声以华语与事主沟通。

事主即感到事有跷蹊并怀疑这是犯罪集团设下的欺骗手段同时表示不愿接受电话录口供, 为了证明本身清白愿意前往麻坡警局录口供并协助调查。该名警官立即表示事主不需要前往麻坡警局并吩咐事主在原地等候他将派一名麻坡警员前来向事主录口供。

事主今日在文打烟区州议员魏宗贤的陪同下前往麻坡警察局报案并发布新闻呼吁民众小心类似的欺骗案。

州议员魏宗贤透露他尝试拨电至此号码获知此号码(0322626555)属于马来西亚武吉安曼控制中心 (Bukit Aman - Malaysia Control Centre [MCC]), 该中心负责人威斯瓦警长告知州议员该中心近来也接获很多类似案件的投诉,并透露大约两星期前在怡保一位老妇被类似的电话欺骗手段骗走了七万零吉棺材本。

州议员表示目前很多犯罪集团利用类似欺骗手段来达成目的,也呼吁民众如果接到类似的电话应立即向警方寻求协助避免成为受害者。州议员也希望警方能够尽快破案避免更多的民众成为无辜受害者。出现今日发布会包括文打烟区州议员魏宗贤,事主李联成与州议员执行秘书徐贝梃。

0 comments: