诚聘: 文打烟区州议员私人助理,有兴趣者请联络 0196568282 魏宗贤

招兵买马

招兵买马

Monday, August 10, 2009

因为有您,全情奉献 
Sedia Berkhidmat

民主行动党文打烟区州议员魏宗贤
ADUN Kawasan Bentayan, YB Gwee Tong Hiang

308至今, 笔者一时想提起笔写写着这段时间所见所闻.

笔者在1990年就加入民主行動黨这组织. 从2000年国庆的当日起才成立一个正式的团队投入服务民生问题. 友人及家人都对笔者全情的付出于政治性质的工作都质问笔者是否值得? 正如旁人常讲的”做的好没人奖, 做不好给人厌”. 笔者认为凡是只要做到心安理得, 问心无愧, 不求回报的观念就心满意足.虽然从中有遇到一些阻挠. 但是笔者也没因而退缩, 反而让笔者发悲愤为力量勇于去面对. 如此, 不知是笔者的付出深受民众关注还是笔者侥幸运, 在308当上了人民的代议士.

无论如何, 为了不辜负文打烟区选民对笔者的支持及爱戴. 当选后笔者全职投入服务, 对于国家及民生案件不分宗教, 种族, 笔者将尽最大努力给予协助.

在投入这服务当时, 笔者也深受党员们的信赖及支持. 因此, 笔者获得基层及党员们的推荐当选了民主行動黨峇吉里國會選區聯委會主席. 当了聯委会领导者, 笔者自觉不易. 并觉得要成为一名领导者最基本的就是必须聆听基层们的见解及一起分析事项. 心胸要宽阔及保持公正中立的角度去衡量事务而非一意孤行.

笔者认为, 身为领导者或高层领袖勿有独裁思想. 如有这样的观念组织将无法扩大. 凡事只领取自己的观点, 基层们都不能有任何提议或发表言论, 那是很不民主. 如意见分歧, 党员们可以透过内部协商会议解决. 而非向外发言, 做出人身攻击, 排挤或无中生有的举动. 如此等等, 将会导致党名声受损.

因此, 如有党员们对某项事件有不理解的时候, 笔者会一一做出解释. 但后者仍然以”对人不对事”做出种种歪曲攻击. 在逼不得以当而, 那就不得不采取法律管到来解决. 因为法律是最公正的, 法律能还清白者一个公道.

由于党务工作繁多, 笔者都会珍惜在空荡时间充实自己. 决不会允许自己绞尽脑子计划如何压抑那些不遵从者. 如此下去, 将会导致个人的精神将逐渐崩溃. 何苦呢!

因此, 笔者时常灌输或主办干训营, 引导党员们应该团结一致, 不搞派系纠纷, 共同奋斗把组织壮大. 就因有了这样的理念. 峇吉里國會選區聯委會至目前为止成功成立了12个支部. 可是笔者及理事会也不会因而停下脚步, 将会更积极号召新党员并成立更多新支部.

由于全职投入服务, 笔者时常会到自己选区的咖啡店,小贩中心或嘛嘛档聆听小贩及民众的心声. 也能和民众们打成一片, 彼此有互动而不会觉得陌生. 从中众多新党员都是在和他们交谈过程中呼吁他们加入我们这大家庭. 而不需发文告告知民众何时何地笔者会出现与民众会面.

笔者再次衷心感谢党员及民众您们一路来的支持与鼓励.

民主行动党文打烟区州议员魏宗贤
_________________________________________________
Sejak pilihanraya umum yang lalu pada 8 March 2008, saya tiba-tiba teringat perkara-perkara silam yang boleh dikongsikan kepada orang ramai.

Saya telah menyertai Parti DAP sejak tahun 1990. Pada tarikh 31 Ogos 2000 iaitu Hari Kebangsaan, kami telah menubuhkan satu pasukan perkhidmatan yang bertujuan untuk memberikan perkhidmatan yang lebih cemerlang kepada semua rakyat di Muar.
Ahli-ahli keluarga serta kawan-kawan saya telah menanya kepada saya, adakah berbaloi kerana saya menyertai kerja politik dengan sepenuh masa? Seperti kata perpatah“buat baik tiada ganjaran, buat jahat orang benci ”. Saya berasa yang pentingnya ialah soal keadilan untuk semua, walaupun terdapatnya halangan, tetapi saya masih berusaha untuk mengatasi segala-gala rintangan sehinggalah saya dipilih sebagai wakil rakyat untuk DUN Bentayan pada PRU yang lalu.

Walau bagaimanapun untuk membalas budi kepada pengundi-pengundi di kawasan DUN Bentayan, saya telah memilih untuk berkhidmat secara sepenuh masa dan berusaha sedaya-upaya untuk menyelesaikan masalah-masalah yang dihadapi oleh rakyat tidak kira agama dan bangsa.

Saya berasa amat bertuah kerana disokong oleh sepasukan ahli-ahli parti dan mereka telah memberikan saya peluang untuk merajui Jawatankuasa Perhubungan DAP Parlimen Bakri. Setelah mengetuai Jawatankuasa Perhubungan ini, saya merasa sebagai seorang pemimpin bukannya senang, kerana sebagai pemimpin, haruslah memupuk semangat bekerjasama sebagai satu pasukan dan sedia menerima cadangan dan kritikan daripada ahli-ahli, sentiasa menegaskan keadilan dan seharusnya mempunyai pandangan neutral dan bukan berat sebelah apabila berlaku kes-kes dalaman untuk diselesaikan.

Saya merasa, sebagai pemimpin ataupun pemimpin tertinggi janganlah mempunyai pemikiran yang sempit lagi sombong, ini tidak akan membantu kepada pengukuhan serta perkembangan organisasi parti. Hanya menerima pandangan yang positif dan tidak menerima kritikan bukanlah seorang pemimpin yang baik. Segala kes-kes dalaman parti haruslah diselesaikan dalam parti dan bukanlah melalui media massa. Sekiranya sebegini, ia sudah tentu akan menjejaskan nama baik parti.

Oleh itu, jikalau terdapat ahli-ahli parti yang mempunyai sebarang pertanyaan terhadap sesuatu perkara parti, saya akan sedia memberikan penjelasan kepada mereka. Akan tetapi, sekiranya penjelasan telah diberikan kepada mereka dan mereka masih mempunyai sikap bahawa oleh kerana tidak sukakan “Orang Tersebut” dan tohmahan-tohmahan palsu masih disebarkan melalui media massa lagi, maka tindakan undang-undang diambil untuk memberikan keadilan kepada pihak yang iklas, kerana disini undang-undang adalah yang paling adil untuk membuktikan keiklasan seseorang.

Oleh kerana terpaksa berdepan dengan kerja-kerja parti dan masalah-masalah rakyat, saya akan cuba dengan sedaya-upaya untuk menyelesaikan semua perkara tersebut dan sekiranya masih terdapat masa lapang, saya akan memenuhinya dengan perkara-perkara yang dapat manfaat kepada semua. Saya tidak mempunyai lebih masa untuk berfikir macam-mana untuk berlawan dengan orang yang selalu mengkritik saya.
Ini kerana pada pendapat saya segala kritikan itu akan membawa manfaat kepada kejayaan nanti sesebuah organisasi nanti. Seseorang yang selalu memikirkan bagaimana untuk melawan balik sesuatu kritikan, lama-kelamaan ia akan menyebabkan beliau sakit jiwa.

Oleh itu, saya selalu menganjurkan bengkel-bengkel untuk ahli-ahli saya supaya mereka dapat memupukkan semangat satu pasukan dan bekerjasama untuk memperkuatkan lagi organisasi parti kita. Dengan adanya suatu pasukan yang kuat dan kukuh, Jawatankuasa Perhubungan DAP Parlimen Bakri telah berjaya menubuhkan 12 cawangan baru. Tetapi saya dan ahli-ahli jawatankuasa akan berusaha dengan lebih gigih lagi dan terus menarik lebih ramai ahli-ahli baru untuk menyertai parti ini dan seterusnya akan menubuhkan lagi banyak cawangan baru di Kawasan Parlimen Bakri.

Sebagai wakil rakyat yang berkhidmat sepenuh masa, saya sentiasa pergi membuat lawatan di Pusat Penjaja, kedai-kedai kopi dan warung-warung di kawasan DUN saya. Disitu saya dapat bergaul mesra dengan penduduk-penduduk tempatan dan pada masa yang sama dapat menyelesaikan masalah setempat yang dihadapi oleh mereka. Melalui cara ini saya telah menarik ramai ahli baru untuk menyertai keluarga besar kami, dan tidak perlu memberitahu orang ramai melalui media massa bilakah saya akan berjumpa dengan rakyat!

Sekali lagi saya mengucapkan ribuan terima kasih atas kerjasama sebagai satu pasukan dan sokongan ahli-ahli saya di dalam DAP Kawasan Parlimen Bakri.

ADUN Kawasan Bentayan
YB Gwee Tong Hiang

0 comments: