诚聘: 文打烟区州议员私人助理,有兴趣者请联络 0196568282 魏宗贤

招兵买马

招兵买马

Monday, May 25, 2009

母病兄癱弟腎病‧母子3人經濟陷困

文打烟区州议员魏宗賢(左一)代表“陽光計劃”移交日常用品、米糧等予劉峇伍(坐輪椅者)和劉峇吉(左二)。
劉峇吉(左)即將接受洗腎,而劉峇伍(右)因經濟能力不許可,造成他無法定期復診.
(麻坡)母親年邁尿失禁,又飽受病痛折磨;排行第5的兒子6年因車禍傷及脊椎骨,導致下半身癱瘓,就連身為家中經濟支柱的幼子,也於前被證實患上腎病,家境雪上加霜。

劉峇伍(52歲)和幼弟劉峇吉(38歲)與母親(80餘歲)3人住在麻坡加利里路周來花園。年邁的劉母數年前跌倒後,便開始尿失禁,自此後便被病痛糾纏。週六(5月23日)劉母又因病發而被送到麻坡醫院接受治療。

車禍後失去工作能力

劉峇伍原本是在山從事飲食業,豈料6年前因一宗交通意外,從此與輪椅為生,失去工作能力。

弟弟劉峇吉則是一名羅里司機,每月收入千餘令吉,剛好足夠應付一家人的開銷。豈料天意弄人,劉峇吉被證實患上腎病,再也沒能力工作,而且他不久後將會被安排接受洗腎。

隨著劉峇吉的患病,劉家母子3人的經濟頓時陷入了困境。劉峇伍在醫生的建議下,原本每天必須飲用4次的營養奶粉,每月原約300令吉的奶粉錢;為了省錢,劉峇伍每天敢喝2次奶粉。

由於母子3人身體狀況欠佳,所以他們平日都是“包伙食”,一天只兩餐;週末因沒有伙食專送,他們便包。

經濟不允許幾年沒復診

劉峇伍說,自從癱瘓後,他無法久坐,因為這會使他全身疼痛,而且會感覺頭昏目眩。原本他應該定期復診,但基於經濟狀況不允許,這幾年來他都不曾去看醫生。

他透露,目前他每個月領取由福利局發出的95令吉援助金,但是這並不足以應付他所需的醫療和奶粉錢。

雖然癱瘓,但劉峇伍並不優先考慮自己,而是關心弟弟劉峇吉的病情。他希望弟弟能夠順利的儘被安排去接受洗腎治療。

劉峇吉表示,他已經申請社險的援助,希望能減輕洗腎的經濟負擔。

魏宗賢與“陽光计划”送溫情

文打煙州議員魏宗賢週日(5月24日)上午與該黨“陽光計劃”成員一同到劉家送溫情,他們準備了日常用品與米糧等物贈予劉峇伍。陪同出席者抱括“陽光計劃”主任辜亞發等人。

文打烟区州議員魏宗賢同情劉峇伍等人的遭遇,並表示會儘量協助他們母子三人向福利局申請額外的援助金。

他吁請有意給予劉母與劉氏兩兄弟日用品、糧食或經濟資助者,可以聯絡該黨的“陽光計劃”主任辜亞發(017-6156006)。
__________________________________________________
Seorang ibu yang menghidapi penyakit “urine incontinence” dan sakit tua, anak yang kelima pula mengalami kemalangan jalanraya sejak 6 tahun yang lepas dan akibat daripada kecederaan di bahagian tulang belakangnya telah menyebabkan beliau lumpuh. Malangnya pada 1 bulan yang lepas anak bongsunya yang merupakan penyumbang utama kepada ekonomi keluarga ini telah disahkan menghadapi penyakit buah pinggang dan menyebabkan ekonomi keluarga ini semakin teruk.

Lau Bah Ngou (52 tahun) dan adik bongsu beliau, Lau Bah Kiat (38 tahun) bersama ibunya (80 tahun) ketiga-tiganya kini tinggal di No. 440, Jalan Hang Lekiu, Taman Khalidi Baru, Muar. Sejak beberapa tahun yang lepas akibat daripada terjatuh dan juga menghadapi penyakit “urine incontinence” dan sakit tua. Pada Sabtu (23-05-2009) yang lepas ibunya telah dihantar ke Hospital Pakar Sultanah Fatimah, Muar untuk mendapat rawatan lanjutan.

Kehilangan upaya bekerja akibat daripada kemalangan jalanraya

Sebelum ini, Lau Bah Ngou bekerja di Johor Bahru, satu kemalangan jalanraya telah berlaku pada 6 tahun yang lepas itu telah menyebabkan beliau kehilangan upaya untuk bekerja dan kegiatan harian beliau hanya bergantung kepada kerusi roda sahaja.

Adiknya yang bernama Lau Bah Kiat pula merupakan seorang pemandu Lori, gajinya lebih kurang RM1,000.00 sebulan dan gaji ini hanya cukup untuk perbelanjaan sekeluarga. Malangnya Lau Bah Kiat telah disahkan menghadapi penyakit Buah Pinggang dan tidak berupaya lagi untuk bekerja, tidak lama lagi beliau akan menjalankan Rawatan Dialysis selanjutnya.

Setelah Lau Bah Kiat menghidapi penyakit buah pinggang, ekonomi keluarganya pun terjejas. Lau Bah Ngou dicadangkan oleh doktor supaya minum susu berkhasiat (ENERCAL) 4 kali sehari dan perbelanjaan untuk Susu ENERCAL adalah lebih kurang RM300 sebulan, tetapi untuk menjimatkan perbelanjaannya, beliau terpaksa minum Susu ENERCAL berkhasiat 2 kali sehari sahaja.

Oleh kerana masalah kesihatan yang dialami oleh mereka, mereka memerlukan tumpang makan, daripada pihak yang baik hati iaitu makan tengahari dan malam, ini tidak termasuk hari Sabtu dan Ahad dan akhirnya mereka terpaksalah memakan roti untuk isi perut mereka.

Masalah kewangan sejak beberapa tahun yang lalu menjadikan beliau tidak berupaya menjalankan rawatan

Lau Bah Ngou berkata, sejak lumpuh beliau tidak berupaya duduk lama dan beliau juga merasa badan sakit dan kepala pening.

Beliau juga berkata, pada masa ini beliau menerima bantuan daripada Pejabat Kebajikan Muar sebanyak RM95.00 sebulan dan ini tidak cukup untuk beliau membayar perbelanjaan susu berkhasiat (ENERCAL) dan rawatan doktor.

Walaupun lumpuh, Lau Bah Ngou masih mengambil berat terhadap penyakit adiknya. Beliau juga berharap supaya adiknya dapat rawatan selanjutnya secepat mungkin.

Lau Bah Kiat berkata, beliau telah memohon bantuan daripada SOCSO supaya dapat meringankan beban perbelanjaan untuk Rawatan Dialysis penyakitnya.

Gwee Tong Hiang dan Projek Sunshine memberi bantuan

Pada hari Ahad (24-05-2009) yang lepas ADUN Kawasan Bentayan, YB Gwee Tong Hiang bersama dengan dan Penyelia Projek Sunshine, Khoo Ah Huat, Lee Tong Kong, Lim Kem Wat, Lau Moi Leng, Chua Poy Choo, Se Pei Teng, Lee Kung Chek dan Thomas Toon telah pergi ke tempat kediaman Lau Bah Ngou, mereka telah membawa barang-barang keperluan harian seperti beras, tisu, minyak masak, pamper dan lain-lain untuk membantu keluarga Lau Bah Ngou.

ADUN Kawasan Bentayan, YB Gwee Tong Hiang berasa amat simpati terhadap keluarga Lau, dan juga berkata akan berupaya untuk membantu ketiga-tiga mereka untuk memohon bantuan dari Pejabat Kebajikan Masyarakat Muar.

Beliau juga menyeru sesiapa yang berminat untuk membantu keluarga Lau boleh berhubung dengan Penyelia Projek Sunshine, Khoo Ah Huat di talian 017-6156006.

0 comments: