诚聘: 文打烟区州议员私人助理,有兴趣者请联络 0196568282 魏宗贤

招兵买马

招兵买马

Friday, April 10, 2009

世间有爱,无处不在 Dunia dipenuhi dengan Cinta.

右一起为文打烟区州议员魏宗贤, 吴福安及阳光计划主任兼州议员特别助理辜亚发一同前往商场购买洗澡用品. Dari kanan: ADUN Bentayan, YB Gwee Tong Hiang, Goh Hock Ang dan Penyelia Projek Sunshine merangkap Pembantu Khas ADUN Bentayan, Khoo Ah Huat membeli barang-barang keperluan mandian di pusat membeli-belah.
左一文打烟区州议员魏宗贤与辜亚发正为吴福安 (中间)选购衣服
Dari kiri: ADUN Bentayan, YB Gwee Tong Hiang dan Pembantu Khas ADUN Bentayan, Khoo Ah Huat sedang memilih pakaian untuk Goh Hock Ang (tengah).
吴福安高兴的向阳光计划主任兼州议员特别助理辜亚发及特别助理李坤泽展示购买的衣服. 左起辜亚发, 李坤泽及吴福安 Goh Hock Ang amat gembira dan menunjukkan pakaian yang baru beli kepada Pembantu Khas ADUN Bentayan, Khoo Ah Huat dan Lee Kung Chek. Dari kiri Khoo Ah Huat, Lee Kung Chek dan Goh Hock Ang.
左起 : 吴福喜, 服务中心法律顾问彭学良, 郭似龙牧师正给予吴福安辅导
Dari kiri: Goh Hock Hee, Penasihat Undang-undang Pusat Perkhidmatan, Pang Hok Liong, Pastor James Quek sedang memberi kaunseling kepada Goh Hock Ang.


世间有爱,无处不在。民主行动党阳光计划自去年成立后除了获得社会人士的支持也帮助了很多有需要的人士。 阳光计划的成立,目的是不分宗族,不计回报帮助社会上有需要的人士。

大约三星期前, 文打烟区州议员魏宗贤与阳光计划主任兼州议员特别助理辜亚发及特别助理李坤泽探访了一位患有自闭症的患者。该自闭症患者为吴福安, 今年41岁, 住在武吉德礼。

探访当日,患者的哥哥吴福喜告诉州议员魏宗贤,“弟弟从小就被我的妈妈宠坏, 从小到大都是过着饭来张口,衣来张手的幸福生活。即使是吃饭也要妈妈捧到面前,才肯吃”。 所谓好景不长在,吴妈妈在十多年前去世后。一直依赖妈妈过活的吴福安深受打击,从此就不愿与人接触每天都活在自己的世界里,与社会脱节。

吴福喜也表示,“因为弟弟以前很依赖妈妈导致他很懒惰,连冲凉也不愿意。除此之外,做事也慢吞吞即使走路也像三寸金莲班一步一步慢慢走,从住家大门走到篱笆处也需数分钟才能到达”。

吴福喜也透露“弟弟之前也有工作,因做事慢吞吞导致失业,也没有任何一家工厂愿意聘请他”。

针对吴福安的案件,文打烟区州议员魏宗贤表示吴福安现阶段是很需要辅导及多交朋友。此次探访中州议员也发现吴福安对自己没有信心,州议员也现场辅导他及鼓励他。并联同阳光计划主任辜亚发载他到购物广场购买洗澡用品及换洗的衣物,同时也说服吴福安每日至少要冲凉一次保持卫生清洁。

州议员也呼吁如有义务辅导老师有意给予吴福安辅导可联络阳光计划主任辜亚发017-6156006,任何有心人士可与吴福安交朋友及多多鼓励他让他能够过回正常的生活及迎接美好的未来。出席今日记者发布会包括文打烟区州议员魏宗贤, 阳光计划主任兼州议员特别助理辜亚发及特别助理李坤泽。
_____________________________________________________________________________________________
Dunia dipenuhi dengan Cinta.

Sejak Jawatankuasa Perhubungan DAP Parlimen Bakri yang melancarkan Projek Sunshinenya pada tahun 2008, ia telah mendapat sokongan dari orang awam dan telah berjaya membantu ramai rakyat yang betul-betul memerlukan pertolongan.

3 minggu yang lepas, ADUN Bentayan, YB Gwee Tong Hiang telah bersama-sama dengan Penyelia Projek Sunshine merangkap Pembantu Khas ADUN Bentayan, Khoo Ah Huat dan Lee Kung Chek telah mengunjungi seorang penyakit “Infantile Autism” yang bernama Goh Hock Ang, berumur 41 tahun tinggal di Bukit Treh, Muar.

Abang kepada Goh Hock Ang iaitu Goh Hock Hee memberitahu kepada ADUN Bentayan, YB Gwee Tong Hiang “emak saya amat manja pada adik saya, sejak kecil lagi, beliau hidup dalam keadaan yang amat bahagia. Malangnya, emak saya telah meninggal dunia sejak sepuluh tahun yang lepas, Goh Hock Ang berasa amat sedih dan sejak masa itu beliau enggan bergaul dengan orang lain”.

Goh Hock Hee juga berkata, oleh kerana emak amat manja pada adik, ia telah menyebabkan dia amat malas, dan enggan mandi. Selain itu, segala pergerakan Goh Hock Ang amat perlahan, tidak kira bekerja ataupun berjalan kaki juga sedemikian rupa dan kebiasaannya berjalan dari pintu rumah ke pagar perlu mengambil masa hingga beberapa minit.

Goh Hock Hee juga berkata, sebelum ini adik beliau pernah bekerja di sebuah kilang, oleh kerana pergerakan itu yang amat perlahan dan akhirnya beliau telah dipecat oleh majikannya dan sejak itu tiada sebarang majikan yang ingin mengupah beliau lagi.

Merujuk kepada kes Goh Hock Ang, ADUN Bentayan, YB Gwee Tong Hiang menyatakan bahawa pada peringkat ini, Goh Hock Ang amat memerlukan kaunseling dan mesti bergaul di dunia luar dan bukan sahaja sentiasa berada di rumah, seperti "katak di bawah tempurung". ADUN Bentayan, YB Gwee Tong Hiang menyatakan bahawa beliau berpendapat Goh Hock Ang kurang yakin pada dirinya dan perlu diberikan kaunseling.
ADUN Bentayan, YB Gwee Tong Hiang bersama-sama dengan Pembantu Khasnya, Khoo Ah Huat membawa Goh Hock Ang membeli pakaian dan barang-barang keperluan mandian di pusat membeli-belah dan juga menasihat Goh Hock Ang supaya mandi sekurang-kurangnya 1 kali setiap hari untuk menjaga kebersihan diri.

ADUN Bentayan, YB Gwee Tong Hiang menyeru para Guru Kaunseling yang boleh berkhidmat boleh memberikan perkhidmatan kaunseling percuma kepada Goh Hock Ang. Sesiapa yang berminat boleh menghubungi Penyelia Projek Sunshine, Khoo Ah Huat di talian 017-6156006. Orang ramai digalakkan berkawan dengan Goh Hock Ang dan diharapkan ia dapat menolong Goh Hock Ang menjalankan kehidupan seperti orang biasa.

ADUN Bentayan, YB Gwee Tong Hiang, Penyelia Projek Sunshine merangkap Pembantu Khas ADUN Bentayan, Khoo Ah Huat dan Lee Kung Chek, Penasihat Undang-Undang Pusat Perkhidmatan, Pang Hok Liong dan Pastor James Quek telah mengunjungi Goh Hock Ang di rumahnya.

0 comments: