诚聘: 文打烟区州议员私人助理,有兴趣者请联络 0196568282 魏宗贤

招兵买马

招兵买马

Friday, September 26, 2008

担心开斋节又水灾, 砂礼路居民盼改善水沟 Takut Akan Dilanda Banjir Kilat Berlaku Lagi Menjelang Hari Raya Aidil Fitri, Penduduk-penduduk Jalan Salleh Berharap Sistem Pe

陈瑞华(左一), 魏宗贤(右起)以及吴健成以及居民们要求有关当局尽快处理沟渠内的垃圾
Tan Swee Hua (dari kiri), YB Gwee Tong Hiang (dari kanan) bersama dengan Goh Kian Seng dan penghuni-penghuni Jalan Salleh berharap pihak yang berkenaan dapat membersihkan sampah sarap di dalam longkang hadapan rumahnya dengan secepat mungkin.

魏宗贤协助诺茜扎清理突发水患后的五脚基

YB Gwee Tong Hiang membantu Kak Norhizah untuk membersihkan kaki lima rumahnya yang dilanda banjir kilat.
魏宗贤协助玛芝娜清理突发水患后的五脚基

YB Gwee Tong Hiang membantu Makcik Maznah untuk membersihkan kaki lima rumahnya yang dilanda banjir kilat.

诺茜扎, 麻坡市议会工程师纳芝里, 文打烟区州议员魏宗贤

Norhizah, Jurutera MPM, Encik Nazri, ADUN Kawasan Bentayan YB Gwee Tong Hiang

诺西查女士,48岁住在门牌544, MP60/1, Jalan Salleh, Muar, Pangsapuri Indah 隔壁。诺西查女士日前向文打烟区州议员魏宗贤投诉经昨日凌晨一场大雨导致她的住家发生水灾。此次水灾可算是这九月分里最严重的一次了,该水灾导致诺西查女士的住家积水大约1尺半左右同时诺西查女士的厨房地面也遭受严重损坏使到诺西查女士感到很担忧。

事因诺西查女士住家前的水沟建设并不完善往往导致水灾事件不断发生。 诺西查女士表示她与家人感到相当忧心,生怕即将来临的开斋节也必须再次地面对水灾问题。

文打烟区州议员魏宗贤接获投诉后即与选区助理陈瑞华, 吴健成, 杜天罗前往灾区,并协助灾黎清洗屋子。同时,也联络麻坡市议会工程师纳芝里前来灾区巡视以便作出协助。纳芝里工程师在巡视灾区后向文打烟区州议员魏宗贤及事主作出承诺将向麻坡市议会争取改善事主住家前的沟渠并将该沟渠连接至Parit Stongkat的水沟以避免水灾事件再次发生。

玛芝娜女士,70岁住在门牌No. 546, MP60/1, Jalan Salleh, Muar, Pangsapuri Indah隔壁, 同时也是诺西查女士的婶婶. 玛芝娜女士日前向文打烟区州议员魏宗贤投诉她也面对与诺西查女士一样的问题。玛芝娜女士表示在这次的水灾事件导致她必须承受损失因为她的家具被水淹坏。

针对以上二起水灾事件州议员魏宗贤表示将把该民生问题带进即将来临的州议会里。 同时,也将向有关部门争取改善沟渠的问题以让当地居民拥有一个安宁及舒适的住家环境。 同时也将要求南方废料有限公司定期清理垃圾以避免照成垃圾阻塞逢雨必灾的问题不断地发生。出席今日记者发布会包括文打烟区州议员魏宗贤,魏宗贤选区助理陈瑞华, 颜健成, 杜天罗及麻坡市议会工程师纳芝里。

Takut Akan Dilanda Banjir Kilat Berlaku Lagi Menjelang Hari Raya Aidil Fitri, Penduduk-penduduk Jalan Salleh Berharap Sistem Perparitan Dapat Ditingkatkan.

Pada awal pagi iaitu lebih kurang 3.30 pagi, 25hb September, selepas hujan lebat kawasan Jalan Salleh, Muar telah menyebabkan berlakunya banjir kilat dikawasan tersebut, penduduk-penduduk Jalan Salleh membuat aduan kepada ADUN Kawasan Bentayan, YB Gwee Tong Hiang mengenai perkara yang tersebut dan menyatakan bahawa penduduk-penduduk Jalan Salleh tidak dapat tidur selesa kerana takut akan kawasan tempat tinggal mereka dilanda banjir kilat lagi.

Norhizah Bt Ishak (Umur 48) salah seorang penduduk yang tinggal di Jalan Salleh berkata, tempat tinggal beliau telah dilanda banjir kilat selepas hujan lebat dan kali ini adalah yang paling serius sekali, air bertakung setinggi 1 ½ kaki dan telah menyebabkan lantai dapur, almari kayu beliau rosak dan juga berasa amat risau dengan keadaan tempat tinggal beliau. Beliau juga menyatakan bahawa ia merupakan banjir kilat kali ke-4 dalam tempoh sebulan ini.

Beliau juga berkata, sistem perparitan di hadapan rumahnya tidak sempurna adalah punca utama yang menyebabkan tempat tinggal beliau selalu berlaku dilanda banjir kilat, beliau juga amat risau kerana Hari Raya Aidil Fitri yang bakal tiba dalam tempoh seminggu lagi dan sekiranya sistem perparitan tidak diselesaikan dengan kadar segera, perkara diatas bakal melanda penduduk-penduduk di Jalan Salleh sekali lagi.

Maznah Mahat (Umur 70) merupakan jiran kepada Norhizah Bt Ishak juga berkata, perabot-perabot rumah beliau telah rosak semasa dilanda banjir kilat kali ini.

Beliau berharap bahawa pihak Majlis Perbandaran Muar (MPM) dapat mengambil berat tentang masalah yang mereka hadapi dan dapat menyelesaikan masalah sistem peparitan di tempat tinggal mereka dengan sempurna.

ADUN Kawasan Bentayan YB Gwee Tong Hiang selepas menerima aduan daripada penduduk-penduduk Jalan Salleh telah pergi bersama-sama dengan beberapa orang pembantu beliau serta jurutera Majlis Perbandaran Muar, Encik Nazri untuk memantau keadaan di kawasan tersebut. Beliau juga turut membantu mangsa-mangsa di Jalan Salleh untuk membersihkan rumah mereka.

YB Gwee berkata, beliau akan membawa perkara tersebut ke Persidangan Dewan Negeri Johor yang akan mula bersidang mulai 30hb Oktober ini. Selain itu, YB Gwee juga akan meminta pihak yang berkenaan supaya dapat meningkatkan sistem perparitan supaya penduduk-penduduk setempat dapat tinggal dengan aman dan selesa.

YB Gwee juga akan meminta pihak SWM supaya membersihkan sampah-sarap yang terlonggok didalam parit hadapan rumah Puan Norhizah Bt Ishak dan Maznah Mahat dengan kadar segera.

Jurutera MPM, Encik Nazri juga berjanji akan membawa masalah ini di Mesyuarat Majlis Perbandaran Muar supaya dapat meningkatkan sistem perparitan di Jalan Salleh dan bercadang supaya parit tersebut dapat disambungkan sehingga ke Parit Stongkat untuk mengelakkan banjir kilat pada masa hadapan.

0 comments: